חוויה תמורת פרסום סקירה – כך תעשו את זה נכון

אז הציעו לכם להתארח במלון חדש שנפתח או לבקר באטרקציה מגניבה או לחוות מטעמים במסעדה ממותגת, וכל זה בתמורה לסקירה על המקום! נשמע מעולה, בסך הכל זה בדיוק מה שאתם עושים, כותבים ומתחזקים בלוג איכותי, שנותן ערך לעוקבים שלו, אתם משקיעים בקהל שלכם ומעוניינים לספר לו על כל המקומות המעולים שאפשר לבקר בהם.

אתם עושים את זה כעסק או כתחביב, חלקכם עושים את זה להנאה וחלקכם לפרנסה. האמת היא, בעיניי זאת דרך מדהימה לחוות את החיים, ליהנות ממה שהם מציעים, ועל הדרך גם להרוויח. מודה, אפילו קצת מקנאה בכם.

אבל תרשו לי לרגע, רק לרגע קצר, לקחת אתכם לעולם שלי. בטח תגידו שהעולם שלי הוא משעמם ומרובע ומה אנחנו בכלל צריכים את זה, אבל אני מבטיחה לכם שיהיה מעניין, ורק תרוויחו מזה.

אני מזמינה אתכם לראות את עולם החוויות והכתיבה שלכם בעיניים עסקיות. למה? בגלל שממילא מה שאתם עושים – זה עסקים. נקודה. יש לזה אלמנטים עסקיים, משפטיים ואפילו כלכליים.

אז איך ליהנות מכל הטוב הזה, ולשמור על עצמכם?

להלן כמה טיפים קצרים:

שלום למס הכנסה

קודם כל, חשוב שתבינו, שחוויה תמורת סקירה – היא עסקה מסחרית לכל דבר ועניין. למעשה מדובר בסוג של ברטר. העסק מעניק לכם את השירות שלו (מלון, אטרקציה, מסעדה וכד') ותמורתו לא גובה מכם כסף, אלא מבקש שתכתבו עליו בבלוג שלכם. תתקרבו רגע אני אספר לכם סוד…. מס הכנסה רואה בכל עסקה כזאת, עסקה שעליה צריך לדווח. אז העסק שהציע לכם את החוויה מחויב להוציא על כך חשבונית, ומה אתכם? האם זה משנה אם אתם עוסקים בזה להנאה או לצורך יצירת רווח – בוודאי שכן. אבל, וזה האבל הגדול, רק מס הכנסה הוא זה שקובע את הכללים. לכן, ההמלצה החמה שלי בעניין הזה, שכל אחד מכם ירים כבר היום טלפון ליועץ מס ויתייעץ, האם יש סיכון שמחר רשויות המס ידפקו לכם בדלת, ואם כן, מה הפעולות שעליכם לבצע כדי לשמור על עצמכם.

עכשיו תשתו מים, תנשמו עמוק ותמשיכו בקריאה כי יש לי עוד הרבה דברים חשובים לספר לכם.

סגירת תנאי העסקה

אם התאוששתם, אני אמשיך ואגלה לכם סוד נוסף. העסקה שאתם עושים עם בעל עסק, היא עסקה מסחרית לכל דבר ועניין, כזו שיש לה השלכות עסקיות ומשפטיות עליכם ועל הבלוג שלכם. מה זה אומר? זה אומר שעליכם להתייחס לזה כאל עסקה לכל דבר ועניין, כלומר לדאוג להסדרת התנאים בצורה ברורה, מראש ובכתב. איך בדיוק? על כך בטיפ הבא.

תנאי עסקה – בכתב

אז אחרי שהתייעצתם עם יועץ מס ואחרי שהבנתם שאתם במערכת יחסים עסקית, בואו נראה מה אתם נדרשים לעשות, בכובע שלכם של אנשי עסקים. קודם כל, לסגור את התנאים של העסקה בכתב. הכתב יכול להיות איזה שהוא דף תיאום ציפיות שתכינו לכם על גבי נייר לוגו שלכם ותשלחו לעסק שמספק לכם את החוויה, זה יכול להיות במיילים שתעבירו ביניכם, וזה יכול להיות על מפית מבית קפה שבו ישבתם וסגרתם את התנאים. העיקר שאותו מסמך יהיה מאושר על ידי שניכם, יישא שם וחתימה של שניכם ותאריך שבו נחתם.

האם כותבים גם על חוויה שלילית?

אך לפני שניגע באותו מסמך, אני רוצה לקחת אתכם לאותן חוויות לא נעימות, שהגעתם לעסק ולא הייתם מרוצים, לא קיבלתם חוויה שרציתם והתאכזבתם. האם כתבתם על זה בכל מקרה בבלוג שלכם? האם סירבתם? האם נכנסתם למקומות ה"לא נעים לי"? זאת בדיוק הסיבה, שלפני שאתם בכלל נכנסים לעסקה כזו, תקבלו החלטה שתהיה נכונה אך ורק לכם, לא לקולגות שלכם, רק לכם. האם אתם כותבים על כל חוויה או רק בתנאי שבאמת עברתם חוויה חיובית? אם החלטתם שאתם כותבים רק על חוויות שהיו מוצלחות, זה תנאי שעליכם להציב לפני שאתם בכלל נכנסים לעסקה מול בעל העסק. תסבירו לו את המקום שלכם, ואם הוא מסכים, אז תתקדמו. אם לא, כדאי לעצור בשלב זה, כי מה יקרה אם תסעו ולא תהנו? אתם בבעיה, מאחר שאתם לא ממלאים את הצד שלכם בעסקה. אפשרות נוספת היא לכתוב על החוויה כמו שהיא, כלומר גם אם היא לא הייתה טובה – זה מה שתכתבו. כך או כך, תקבלו החלטה ותהיו נאמנים לה, תציגו את זה לבעל העסק ותסבירו לו שאלה התנאים שלכם, ורק לאחר שהוא הסכים, תציגו לו את יתר התנאים.

עכשיו שהחלטתם שאתם נכנסים לעסקה, בואו נראה מה צריך להיות באותו מסמך בכתב שבו תגדירו את תנאי העסקה

פרטים כלליים: תאריך של המסמך, שמות של שני הצדדים, מספרי ת.ז. או ח.פ, כתובות, מספרי טלפון. אם העסק הוא חברה גדולה – מומלץ לוודא שמי שאתם מתנהלים מולו, מוסמך לקבל החלטות מהסוג הזה, וכאשר הוא מתחייב בשם החברה, החברה אחר כך לא תתנער מאחריות.

תיאום ציפיות ברור של מה אתם הולכים לקבל: וכאן כמה שיותר מפורט יותר טוב. באיזה תאריך ושעה אתם מגיעים, כמה אנשים אתם יכולים להביא אתכם, אם בכלל, לכמה זמן תישארו, מה בדיוק תקבלו ומה אתם רשאים לבקש, והאם יהיו דברים שתצטרכו לשלם עליהם.

תיאום ציפיות של מה שאתם מתחייבים לתת: תוך כמה זמן עליכם לכתוב את הסקירה בבלוג שלכם (אולי העסק מעוניין בחשיפה לקראת החגים וזה תנאי מהותי לעסקה, מבחינתו), האם זה יהיה מלווה בתמונות, האם אתם אלה שצריכים לצלם את התמונות או שהעסק יספק לכם תמונות (אם העסק מספק תמונות, לדאוג ולוודא שיש קרדיט לצלם שצילם את התמונות), האם העסק מעוניין בקהל יעד מסוים ומעוניין שתעשו דגש על ייחודיות כלשהי בעסק שלו.

אם החלטתם שאתם כותבים בבלוג רק על חוויות מוצלחות – תציינו את זה במסמך ותכתבו, שאתם מתחייבים לעשות את הסקירה רק בתנאי שהחוויה הייתה חיובית והשירות היה ברמה וזה מקום שמעניין את קהל היעד של הבלוג ומתאים לו, אחרת זה יפגע בתדמית של הבלוג.

אם החלטתם שאתם כותבים על החוויה גם אם היא לא הייתה טובה (או חוויה שהייתה טובה אבל לא מצוינת), זה משהו שכדאי לחדד ולהדגיש בפני בעל עסק, ולהסביר לו ולכתוב במסמך, שאתם תתנו סקירה מהמקום הכי אמיתי, אם היה טוב – תכתבו, אם לא יהיה טוב – גם תכתבו. כך או כך, הסקירה שלכם תהיה אמיתית.

אחרי שהכנתם את המסמך הזה, תוודאו שהצד השני חתם עליו ואישר את התנאים שלו, ותשמרו אותו בעותק מודפס ועותק סרוק במחשב.

כאשר תתייעצו ותדעו איפה אתם עומדים מבחינת רשויות המס, ותקפידו על הכללים המשפטיים, תהיו על הצד הבטוח, גם אם הבלוג אינו למטרת רווח. כך או כך, כדי שתוכלו ליהנות מהעשייה שלכם, תקדישו קצת זמן לתשתית היציבה שלה ותעשו בכיף.

אה ובפעם הבאה, תזמינו גם אותי, כן?

Vera Orman

ורה אורמן, יועצת משפטית לעסקים וחברות

בעלת עסק שנה שביעית, בעלת ניסיון של עשור בעבודה כעו"ד, מייצגת לקוחות בסגירת עסקאות, יצירת שותפות עסקית, מלווה בהקמה והתרחבות עסקית ומייצגת בבתי משפט בסכסוכים מסחריים. יוצרת המודל לניהול סיכונים משפטיים בעסק, ובהתבסס על המודל, פיתחה שיטת ליווי ייחודית, המלווה בעלי עסקים להצלחה עסקית. כותבת ומרצה להעלאת מודעות לשימוש בכלים משפטיים להצלחה עסקית.

עקבו אחרינו והישארו מעודכנים​

תגובות

mood_bad
  • לא התקבלו עדיין תגובות.
  • chat
    הוספת תגובה